Какво могат жените?

Когато Йосиф се появява в битието на Битие, целият разказ тръгва след него. Но авторът отмества тази история, за да ни прожектира друг филм. По същото време нещо се случва с Юда. Той се отделя от семейството. Започва собствен бизнес. Намира си приятел – чужденец от границата. Казва се Ира, живее в Адулам. Даже и момиче забърсва – дъщеря на някой си Суя. Жени се за нея. Всичко върви като при хората. Жена му ражда три момчета – Ир – Бдителен, Онан – Могъщ човек и Шела – Чаровник. Ир вече е мъж за женене. Като негова съпруга в историята се намества Тамар – ханаанска хубавица, както ще видим – без късмет. За един живот – два пъти вдовица.

Ханаанските закони и правата на жените

Ханаанските закони също са поели грижа за жената. На нас ни звучи варварски, че Тамар като знаме се предава от ръка на ръка. Левиратският брак идва от думата девер. Братът влиза при вдовицата и въздига потомство на починалия. Ако няма кой, ангажиментът се пада на свекъра. За нас е кошмар, за ханаанките – защита на социалните им права.

По закон Шела трябва да поеме щафетата. Но Юда е станал суеверен. Откакто е станал баща, вече е разбрал какво значи да обичаш някого толкова много. Не иска да експериментира, нито има друг син на резервната скамейка. Наистина какво прави със съпрузите си тази жена? Защо мрат като мухи?

Какво ще кажат хората?

Изглежда в Юда го има този снобизъм – да се харесва на хората. И така стига до някакво лицемерие. Както и Онан. Най-важна е репутацията. Той можеше да го направи елегантно.
– Било каквото било Тамар. Остани си със здраве.
И така да я освободи. Но Юда я връзва с отлагането:
– Почакай! Нека Шела порасне.

Дързост и забуленост

Свекървата на Тамар умира. Семейството е в траур. И сватби не се уговарят.
Но времето минава и снахата получава новини за свекъра: Юда се е утешил и и с един приятел – същият онзи Ира – отиват дружно да стрижат овцете си. Душата на Юда иска празник. Това е възможност за нея да го срещне и да поговори с него.

Тамар сяда на пътя към Тамна. Юда допуска, че тя служи към храма. Още повече, че ако бъде с нея, ще има берекет – ще остриже повече вълна от стадата. Такава е мотивацията на ханааските култове. Затова Юда не подминава блудницата, но и не разпознава в нея снаха си.

Що за човек?

Коментаторите се впрягат да оправдаят поведението на Юда.
Все пак е знакова личност – дал е името си на един народ и на една религия.
Но от друга страна…
Що за човек?
Продава брат си.
Не подминава проститутка.


– Нека вляза при теб!
Тамар поддържа образа на блудница:
– Какво ще ми дадеш?
– Едно яре ще ти пратя – господарят не носи портфейл или чекова книжка.
Тамар иска залог. Явно Юда е на зор, че оставя много по-скъпи и компрометиращи вещи от едно яренце: собствения си печат, тояга и шнур – т.е. личните си документи.
Странна история, която ни показва всъщност колко се е поханаанчил Юда.

Познай защо ти се случва това?

Юда спи с Тамар и тя забременява. Сега новините текат в другата посока – от дома на снахата към дома на свекъра. Те без друго хората вечно клюкарстват:
– Абе, ти знаеш ли, че снаха ти е бременна?
Тамар е в третия месец и ако се беше крила, щеше да се прикрие. Но тя явно се хвали наляво-надясно с положението си.
Юда не се церемони:
– Изведете я извън града и я изгорете.
Докато я влачат по улиците на града, снахата вади уликите от „престъплението“:
– Познай на кого са? Той е бащата!

Кажи на всички какъв е моят статус. Признай, че ако не съм разведена или изоставена, ти трябваше да се ожениш за мен!Ти забърка цялата каша. Твоето лицемерие беше за моя сметка. Време е да погледнеш ситуацията в очите! Познай на кого са тези неща?
Познай причината за този сюжет!
Защо това се случва с теб?

Юда постъпва достойно. Признава грешката си:
– В тази история тя е по-права от мен!

Отвъд техния поглед

Книгата на Рут празнува Фарес, синът на Тамар и Юда, като прародител на цар Давид (Рут 4:11-17). Още по-важно е, че Евангелията го идентифицират като един от дедите на Месията, а Книгата Откровение говори за Исус като Лъва от племето на Юда! Фарес, независимо от обстоятелствата на неговото раждане, е съществена фигура, която свързва Исус Месията с Юда, сина на Яков.

Copy link
Powered by Social Snap