Затова ти казвам: Прощават ѝ се многото грехове, защото много обикна, а на когото малко се прощава, той малко обича.
Лука 7:47
Дългове и грехове
Жената се държи много особено тая вечер. Първо, цялата трепери. Второ, се натрапва на чужд прием. Без покана. И трето, прави нещо шантаво. Влиза без да каже дума, сяда зад Исус и започва да плаче. Сълзите капят върху нозете Му и правят мътни бразди. Тя ги трие с единственото нещо, което ѝ е под ръка – косата си. За онази култура това е истинска демонстрация на близост – спонтанна и все пак достатъчно скандална, за да я сринат със земята: Какво друга да очакваш от една блудница! Да си вее косите на вечеря пред очите на чужди мъже!
Праведникът е подозрителен
Като гледа как върви вечерята, Симон очертава кръг около Исус и грешницата. Щом този позволява на тая да го докосва, не му е чист косъмът! Поначало домакинът е преднамерен. Затова не осигурява вода да Му измият краката на госта. Това измиване е задължително, защото яденето се сервира или на земята, или на ниска масичка, а хората полягат около трапезата на възглавнички. Така храната е на сантиметри от краката. А като се има предвид санитарните условия и мръсните улици, да ядеш с немити крака е като да не си измиеш ръцете, след като се бъркал в кофата за боклук. Излиза, че умишлено или поради небрежност от страна на праведника Симон, Исус е нечист за неговата трапеза. (То за такъв го мисли и Симон!) Жената също. Нейната професия директно я препраща в тази категория.
Длъжници от различен калибър
Тогава Исус разказва историята за двамата длъжници. Единият дължи много, другият – не толкова. Очевидно е, че става дума за Симон и жената. На пръв поглед изглежда, че тя е големият длъжник, а той – малкият. И сякаш тези предположения обясняват изблика на привързаност от нейна страна и липсата на уважение от него.
И така, кой е големият длъжник, известен още като грешник? Този, който осъзнава своя грях и разбира, че се нуждае от смяна на курса – т.е. покаяние? Или онзи, който вярва, че е безгрешен и няма какво да му се прощава?
Може да прочетете оригиналната версия на историята в Лука 7:36-50