Мера за мера

По мотиви от Изход 4:18-32

Мойсей вече планува пътуването си до Египет. Казва на тъста си, че иска да види братята си. Явно не смее да му каже всичко. Пък и не иска да го притеснява.
– Иди с мир – отговаря негово високопреосвещенство Йотор.

Явно Мойсей не си събира в веднага багажа, затова Бог му се явява още веднъж в Мадиам с успокоителни новости:
– Иди! И не се страхувай. Защото умряха тези, които търсят живота ти.
Мойсей взема жена си и синовете си, които пътуват на осли. И не забравя неговата овчарска пръчка, която сега е с нов статут на Божия тояга. Ежедневен предмет, посветен на Всевишния. С нея Бог е обещал да прави чудеса. Но едва ли някой ще се впечатли от вида на инструмента.

Възмутително ли е, или не го разбрахме?

Бог дава напътствие преди пътуването:
– Виж всички чудеса, които са в ръката ти. Ти и Аарон ще ги вършите пред фараона. Но аз ще закоравя сърцето му и той няма да пусне Моя народ.

Много коментатори са възмутени от отношението на Бог към фараона. От една страна, сякаш Бог го лишава от свободна воля, а от друга страна, го държи отговорен за реакцията му.

Честно ли е? Не е ли същото, като да осъждаш човек, че не може да лети? Или не плува като риба под вода? Нали Ти, Господи, ожесточаваш сърцето на фараона и го лишаваш от свободата да избира? Защо после му търсиш сметка?

Наистина ли Бог ще накаже този, на когото не е дал свобода на избора?

Има различни оправдания и обяснения за това.
Един от вариантите е, че Бог не е отнел правото на фараона. Това по-скоро е Божието предвиждане – Той вижда това, което ще се случи.
– Просто фараонът се ожесточава от самия факт на Моето съществуване. И все повече ще побеснява от Моите думи и чудеса. И така ще се озлоби към Мен, че просто няма да пусне Моя народ.
Такава е Божията прогноза.

Картите са на масата

Мойсей е длъжен да предупреди фараона:
– Така говори Бог: Израил е Мой син, първородният Ми. Това, което правиш с него, ти го правиш на Моя първороден син. И Аз ти казвам: Пусни сина Ми, за да Ми послужи. Но ако откажеш, аз ще убия твоя син, първородния ти.

Никой не може да отрече, че фараонът е предупреден: Израил е Моят първороден. Затова е по-добре за теб да не се съпротивляваш. Ако не, цената е много висока и ти вече я знаеш. Мера за мера!

Така е честно. Всички карти са на масата.

Все пак Бог не лишава фараона от свободна воля. Ако беше така, щеше веднага да го накара да клекне. Нали е всезнаещ, предвидил е всичко. Фараонът ще пусне Израил, веднага щом загинат първородните на Египет! И готово! Щом Господ знае как, защо да разиграва целия спектакъл?

Странна история

Следва един текст – ама от най-неразбираемите в цялото Писание. Така е, защото не знаем кой действа и как именно го прави.

Очевидно е,че става инцидент:
„И по пътя за гостилницата Господ го срещна и поиска да го убие“.
Кой, кого, защо?

Сепфора със своя каменен нож обрязва сина си и допира отрязаната кожа по нозете му. Помазва го с кръвта. И казва:
– Ти си ми кървав младоженец.
Кървав младоженец или Жених на кръвта са наричали обрязаното момче. Думите на Сепфора вероятно означават: „Ти си защитен от кръвта!“

Тълкувателите разпознават два вида изкупителна кръв:
– кръвта на Пасхата
– кръвта на обрязването
С кръвта на обрязването Сепфора защитава своя син от смъртта. Ангелът или Бог сега не могат да го убият.
Но защо е тази офанзива?

Мойсей пръв преживява Божиите чудеса. Пръв изпитва страх, когато неговата тояга се превръща в змия. Пръв усеща действието на проказата и очистването върху себе си, символ на греха и прощението. И сега, когато се стига до голямата крайност – смъртта на първородните – Мойсей почувства сам колко е страшно детето ти да бъде убито.

Той сам изпитва чувството, преди да заплаши фараона със смъртта на сина му.

Божият алгоритъм

След тези драматични епизоди, навлизаме в нова сцена.
Бог говори на Аарон – по-големият брат на Мойсей:
– Иди да срещнеш брат си в пустинята.
Когато се срещат, Мойсей разказва всичко на Аарон. След това двамата събират всички старейшини, за да ги запознаят с Божия план.
Схемата сработва: Бог говори на Мойсей,            той предава на Аарон, който го казва на хората.

И така, Бог изпраща Мойсей. Отговаря на всичките му аргументи „против“. Подготвя цялата логистика на неговото служене, както му е обещал от самото начало. Алгоритъмът работи безотказно. Напразно избраният се е притеснявал, че никой няма да му повярва.
Хората му вярват.
Всичко върви по Божия план.
В графика на Мойсей Бог е записал среща с фараона.
Сблъсъкът ще бъде космически.
Следва продължение…