Мойсей говори с Бога

По мотиви на Изход 3:16-4:17

Бог обявява, че е настъпил часът на освобождението на робите. И Мойсей ще бъде Неговият инструмент, с който ще свърши тази работа.
За целта ще ползват египетския закон.

Понеже египтяните са толерантни хора в многонационално царство, те дават дори на робите отпуска, за да изпълнят религиозните си задължения и да си празнуват празниците. Има и запазени папируси с работния график на робите, където става ясно, че поклонниците на някои култове се облажават даже до 40 дни по религиозни съображения. Затова Бог казва:
– Иди да поискаш 3 дни за Моя празник, които ти се полагат от закона.

Но Бог си знае – фараонът ще се запъне и нищо няма да го помръдне, докато не го принуди лично с Неговата силна ръка. Тепърва тоя инат ще я изпитва.

Но ще има и чудо в чудото: Разгроменият Египет ще прояви милост към Израил.

Абсурден избор на Бог

Как си представяме един възпитан разговор с Господ? Слушаш и се съгласяваш. Мойсей обаче не прави така. Междувременно той размишлява, възразява и спори. Не се срамува да поиска обяснение или просто да попита, когато забелязва спънки и неясноти.

Сега, първото нещо, което страшно го притеснява, е работата с хора и въпроса за доверието: – Как ще ми повярват? Абсурд!

Той е човекът, който се издирва за убийство. И затова вече дълго време не живее в Египет. Хората са го позабравили. Не е между тях, нито споделя теглото им. А и преди това – да не е живял като просто момче? Разбира се, че не. Бил е осиновен в двореца, отраснал е между египтяни. После сред мадиамци. Има и смесен брак с мадиамка. Ами колко да знае за живота на своите хора? Май само по произход е един от тях. А сега е пратен да освобождава Израил.

Наистина ли Бог не може да намери човек без углавни престъпления и без криминално минало? Толкова ли го е закъсал за човешки ресурси, че е опрял до Мойсей. Нямаше ли друг с по-малко заплетена биография, на който да се открие?
Великият план изглежда нелепо. Избраният освободител е престарял овчар с тояга в ръка! Голям респект ще всее и у народа, и у фараона. Няма що!
– Не, хората няма да ми повярват – разсъждава на глас Мойсей.

Водач, снабден с торба магии

Добре. Логиката е такава. Мойсей не беше признат за водач, когато беше мъж в силата си и с положение в двореца. А сега е никой от никъде, идва с някакъв налуден план и приказки за среща с Бога. Кой ще се върже на такава история?
Бог разбира колебанията на човека. Трябва да си страшно хазартен тип или луд, че да кажеш веднага: Няма да се бавя, Господи! Ще го направя, както го искаш!

Затова Бог показва, че тази работа няма да бъде обикновена. Той лично ще освободи робите и ще действа Божествено – тоест със сила и чудеса. И ето една примерна сесия по Божествена магия.

– Хайде сега виж какво имаш в ръката си?
Разбира се, тояга. Всеки овчар си носи своята.
– Хвърли я.
Ужас. Тоягата се превръща в змия и плъзва. Мойсей се сепва.
– Сега я хвани за опашката.
Ново превръщане – змията става тояга.

Някои се подсмихват, че библейският текст е писан от някой, който си няма хал хабер от змии. Защото човек никога не хваща змия за опашката, но само за главата. Вярно е, но не за изкуството на змиеукротителя. Той има няколко секунди да я прибере в торбата, щом я хване за опашката. Във всеки случай не правете това у дома – въобще, ако не работите в цирка, не хващайте змия нито за главата, нито за опашката.

Още една магия:
– Сложи ръката си под мишницата и я извади. Прокажена е! Повтори упражнението! Ето, ръката ти е здрава.
А после заключението от сесията:
– Ако хората не те чуят след първото знамение, ще те слушат след второто. Ако не, ще направиш третата магия. Ще гребнеш от водата на Нил и щом я излееш на земята, тя ще се превърне в кръв.

Бог наистина е интересна Личност. Той ни дава право да не вярваме в чудесата, които сам твори. Затова ги допълва до три.

Още възражения – не ставам за политик

Мойсей пръв преживява чудесата и сам ги прави с Божията сила. Пръв се чуди. Но както се случва много пъти, чудесата ни чудят, ама рядко ни убеждават. Несигурността на избрания си остава и то пак подхваща възраженията:

– Господи, не ставам за политик! Не съм оратор, не съм красноречив. Намери си някой професионалист за тази длъжност. Нали виждаш, аз ще ти проваля мисията.

Е, тук вече Бог се ядосва, но пак дава конструктивно решение:
– Знам, че брат ти Аарон е харизматичен оратор. И ето, той идва да те срещне.

Аарон е три години по-голям от Мойсей. И поначало винаги големият брат пращат, когато някой трябва да бъде пратен. Изглежда да е по-подходящ за тая работа. Говори добре, живял е с народа, познал е страданията им. Той е свой. И освен това, именно Аарон е първият, който трябва да възрази срещу избора на Мойсей. Още не можем да забравим, че цялата книга Битие е пълна с конфликти между братя. Но Аарон се радва, че Мойсей е избран. И това е нещо революционно в сравнение с всичко, което четем в първата книга на Библията.

Накрая Бог внезапно прекратява дългата среща, отначало толкова стряскаща, а след това малко нервна и обезпокоителна. „И ти ще вземеш в ръката си този жезъл“, напомня на Мойсей, посочвайки овчарската гега, която вече ще му служи като вълшебна пръчка и „ще правиш знаците“ (Изход 4:17). Без нито дума повече или без ни най-малка церемония на сбогуване, Бог си отива и Моисей започва да се приготвя за пътуването до Египет.
Той приема Божията мисия и животът му никога няма да е същият.
Баш скучно няма да му бъде.
Нито на нас.
Предстоят преговори и чудеса.