Битие, 3 глава – маркетинг и реклама в рая

Битие - маркетинг в рая
Иван Мирчев Николов служи като пастор в продължение на 25 години. Изучавал е киносценарий в Ню Бояна. Завършил сертифицирано обучение за коуч към ICF (Международната коуч федерация).

Битие разбива митовете

Злото е тук!
Раят е твърде „на изток“!
И единственото сигурно нещо е смъртта, като изключим данъците! (Както се шегува Уди Алън.)

Библията ни казва защо сме се озовали в такъв проклет свят! Тя разказва една голяма история, която започва със Сътворението, грехопадението и матрицата на греха до Потопа. Първите 11 глави на книгата Битие са различни от всички останали. Те ни отвеждат в праисторията – време, за което историята няма никакви други източници. Мистерията е разбулена и ни води към… друга мистерия.

Битие 3:1-24 обяснява света, в който живеем. Адам и Ева в прекрасния Едем избират свой път на развитие, вместо Божия проект. И до днес се чудим как съвършени хора в идеален свят не успяват да видят кое е доброто за тях! Но не бива да очакваме, че тази история предоставя прости отговори на сложни въпроси. Тя не е древен комикс, нито приказка за отдавна отминали времена.
Напротив! Богословите твърдят, че библейският наратив е разбивач на митове. Но за да видим сърцевината на идеите, които предава, трябва да го четем през очите на древните.

Началото на всички световни беди

Всичко проблеми започват на сладки приказки между жената и змията. Змията е мъдра, вероятно красива (нима Бог може да прави грозни неща?) и дори говори. Това обаче не е древна версия на д-р Дулитъл. Ние се питаме как едно животно може да говори? Имала ли е змията крила? И дали е била медиум? Но авторът не е сметнал за нужно да се занимава с подобни въпроси. За древните змията е символ на злото. За евреите тя е просто част от полските зверове, които Бог е създал. Лудостта е в това, че нещо, което е създадено „добро“, започва да действа като провокатор. Това е богословието на злото – то е неочаквано, забулено и изглежда добронамерено, красиво, разумно и мистериозно.

Рекламите идват от рая

Змията действа като маркетолог. Тя пали жената с идеята, че с нейния Адам имат шанс от простосмъртни да станат богове! High level! Продуктът, който ще им помогне да подобрят естеството си, е наличен! Той се намира в центъра на собствената им градина. И така, Адам и Ева купуват идеята на змията. Но както става с повечето прехвалени стоки, не практика не се получава това, което рекламата обещава.

Промоцията на „забранения плод“ – фалшива реклама

Очевидно грехът не е нещо незначително – някаква история за „липсващата ябълка”. В същността си това е разрив на взаимоотношенията. Накрая Бог раздава проклятия на килограм! Адам и Ева не му оставят друг цивилизован избор да ограничи злото. А ние, без изобщо да сме били там, им сърбаме попарата. Голямо чудо! – да познават доброто и злото. Колко щеше да е хубаво, ако се бяха примирили само с доброто!

Р.S. Тази история е дълбока вода. Тя не ни дава всички отговори. Не забравяйте, че само глупакът има потенциал да ги намери. И все пак „Бог е любов“. А любовта покрива множество въпроси. В крайна сметка всичко между човека и Бога е въпрос на доверие, нали?