Диабет тип 2 – какво, кога и по колко пъти на ден да ядем?

Диабет тип 2 – какво, кога и по колко пъти на ден да ядем?

  • двукратното хранене има предимство пред формулата „често по малко“
  • изтеглете вечерята в по-ранен час или се откажете от нея
  • изберете пълнозърнест хляб, вместо бял
  • заменете бялата захар с плодове
  • не се предоверявайте на диетичните напитки
диабет

Диабет тип 2 е метаболитно заболяване

То се подмладява като възраст и се разширява като територия. Освен генетичната предразположеност има и други рискови фактори за появата на болестта. Най-добре е те да се разглеждат в комплект. И все пак храненето оглавява челната тройка. Както се казва, диетата е първа сред равни. Останалите две – са обездвижването и наднорменото тегло. Но диагнозата диабет тип 2 вече не е присъда.

Често по малко или само двукратно?
„Не е важно какво ядеш, но колко, кога и по колко пъти на ден – казва д-р Стоян Гръков. –
В миналото диабетиците са лекувани с инсулин, което може да доведе до хипогликемия. Но съвременните инсулини са по-различни. Те са дълготрайни и бързодействащи, Обикновено се приемат по веднъж на ден. Така че този аргумент за нуждата от често похапване е обезсилен.“ Чешко изследване показва, че диабетът се повлиява положително при хората, които се хранят само по 2 пъти на ден, сравнение с тези, които хапват често по малко – общо 6 пъти. И все пак, този въпрос не е проучен достатъчно. Ако не сте на инсулин, проверете лично как ще се почувствате по-добре.

Диабет тип 2 и един разтоварващ ден

Един период от 12-часово гладуване влияе положително на инсулиновата резистентност. Затова препоръката на специалистите е вечерята да се елиминира или да се изтегли в по-ранен час.

Диабет тип 2: Какво да ядем?

„Никой не обича да му казват какво да яде.
Но можем да се доверим на един основен принцип, който се налага при почти всички епидемиологични изследвания и клинични опити: Повече плодове, зеленчуци и зърнени храни!

Как стои въпросът с хляба?

Българите сме пословични с консумирането на големи количества хляб. Повечето от нас, ако не прибавят към основното и няколко филии, имат чувството, че не са се наяли. От друга страна, хлябът е набеден за голям враг на здравето. Д-р Гръков не съветва да го изхвърлим от менюто си: „Хлябът е хубаво нещо. Въпросът е какъв вид хляб избираме? Белият не се препоръчва – има твърде много калории, малко ценни вещества и почти няма фибри, които играят много важна роля за метаболизма. Вторият въпрос е в количеството. Принципът за добрите неща е: да се консумират умерено!“

Позволена ли е захарта?

Бялата трапезна кристална захар не е най-доброто дори за здрави хора. Но ако обичате сладко, това не означава, че не бива да консумирате плодове. Дори сушените. От друга страна, изкуствените подсладители може да не толкова безвредни, за колкото ги мислим.

Copy link
Powered by Social Snap