По мотиви на Изход 7-12 глава
Двама корави мъже се изправят един срещу друг и сблъсъкът ще бъде епичен. Защото Фараонът не е обикновен владетел. Той е въплъщението на върховното египетско божество – Нечър (природа). А зад Мойсей стои Богът на Израел, който казва: „Пусни народа ми!“. Но за египетския истаблишмънт подобен ход е самоубийствен. Ако фараонът послуша Божия призив, това значи крах на египетската религия. И той с неговите жреци трябва да запазят своя имидж в очите на хората, ако ще земята да се продъни.
Дуел на магьосници
Фараонът не е лековерен. Той иска доказателства от Мойсей и Аарон, че техният Бог ги спонсорира.
– Покажете чудо!
Аарон показва това, което Мойсей опитва под Божията супервизия на Хорив.
„Аарон хвърли жезъла си пред фараона и служителите му и жезълът стана на змия“ (Изход 7:10).
Когато направи същия трик, следвайки инструкциите на Бога, Мойсей се уплаши и се опита да избяга. Но фараонът и неговата свита не са чак толкова впечатлени от пърформънса на Аарон.
Следва масова демонстрация на египетските магове: всички хвърлят тоягите си и те стават змии. След всичко това Божият знак изглежда като евтин фокус, който египетските магьосници могат да дублират с лекота. Да не забравяме, че Египет е империя, потопена в изкуството на магията. Маговете се подсмихват: „И нашите деца могат да направят това“.
И така, змиите се вият на пода в двореца, когато Аарон прави финала на магическото си шоу – неговата змия поглъща египетските змии.
Но какво от това?
„А сърцето на фараона се закорави и той не ги послуша, както Господ беше говорил“
(Изход 7:13).
Тайни изкуства
Първа язва: Нил в кръв!
След това Бог инструктира Мойсей да срещне фараона, който има навик да се разхожда край Нил.
„Иди утре при фараона… И му кажи: Ето, с жезъла, който е в ръката ми, ще ударя върху водата, която е в Нил, и тя ще се превърне в кръв. Рибите, които са в Нил, ще измрат и реката ще се усмърди, и египтяните ще се гнусят да пият вода от нея“ (Изход 7:15–19).
Това е първата язва. Но египетските магьосници правят същото. Фараонът не се дава. И просто игнорира знаменията на посланиците на неизвестния Бог, въпреки че изминава седмица преди водите на Нил отново да се избистрят.
Втора язва: жаби
Следва предупреждение за втора язва.
„И така, Господ каза на Моисей: Кажи на Аарон: Протегни ръката си с жезъла си над реките, над потоците и над езерата… И Аарон протегна ръката си към египетските води и жабите излязоха и покриха Египетската земя” (Изход 8:5,6).
Магьосниците пак го правят. Ама наистина ли и те всичко могат?
Макар че доколко е разумно да дублират подобно чудо? Защото на практика те утежняват ситуацията, като докарват още по-голяма напаст!
И нищо че фараонът е със самочувствие на бог. Все пак той се нуждае от молитвата на Мойсей и Аарон, за да посредничат Яхве да премахне жабите: „Помолете се на Господа да махне жабите от мен и от народа ми; и ще пусна народа ви, за да принесе жертви на Господа“ (Изход 8:8).
Ха-ха! Могъщият фараон е принуден да моли двама роби за услугата да изгонят жабите от леглото и от чинията му.
Третата язва: комари
Третата язва се спуска над Египет без предупреждение.
„След това Господ каза на Моисей: Кажи на Аарон: Простри жезъла си и удари земната пръст, за да се превърне на мушици в цялата Египетска земя. И направиха така…” (Изход 8:16, 17).
Аарон удря земята с тоягата си, издигайки облаци прах, които се превръщат в рояци комари. А само как жилят тия гадове! Безпощадни са! Истинско биологично оръжие!
Магьосниците удрят на камък: те докарват жаби, но не могат да управляват комари. В крайн сметка започват да проумяват, че Яхве засилва своя гняв към Египет. Коментарът им е показателен:
– Това е Божият пръст!
Фараонът не се трогва от някакви си комари, пък били те и на пълчища. Пука му!
Четвърта язва: мухи
„После Господ каза на Моисей: Стани утре рано и застани пред фараона… и му кажи: Така казва Господ: Пусни народа Ми, за да Ми послужи. Защото, ако не пуснеш народа Ми, ще изпратя рояци мухи върху тебе, върху служителите ти, върху народа ти и в къщите ти; така че къщите на египтяните и земята, на която живеят, ще се напълнят с рояци мухи” (Изход 8:20, 21)
След жаби и комари, идват мухите! Дори да не са по-ефективни от комарите, мухите успяват да привлекат вниманието на фараона. Най-сетне той е готов е да преговаря: „Тогава фараонът повика Моисей и Аарон и каза: Идете, принесете жертва на вашия Бог в тази земя“ (Изход 8:25). с други думи, правете каквото искате, но тук – в Египет. Не това искат посланиците на Яхве:
– Това не можем! Египтяните ще бъдат отвратени от ритуала.
А относно язвата?
– Ще се помоля – казва Мойсей, – само нека фараонът повече да не лъже, че ще ни пусне, а после да се отмята.
Мухите се омитат, но фараонът не изпълнява своята част от сделката.
После и останалите язви се извъртат в обезоръжаващ кръг от искания и контра-искания, на дадени и нарушени обещания, на изречени и изпълнени заплахи. Всяка проява на божествен гняв е последвана от проява на имперско своеволие.
Все още израилтяните си остават роби.
Петата язва: мор по добитъка
„Тогава Господ каза на Моисей: Влез при фараона и му кажи: Така казва Господ, Бог на евреите: Пусни народа Ми, за да Ми послужи. Защото, ако откажеш да ги пуснеш и ако още ги държиш, ръката на Господа ще бъде върху добитъка ти, който е по полето, конете, ослите, камилите, говедата и овцете; и ще настане твърде тежък мор. И Господ ще постави преграда между Израилевия и египетския добитък; от целия добитък на израилтяните нищо няма да умре. И Господ определи срок, като каза: Утре Йехова ще стори това на земята“ (Изход 9:1-5).
Фараонът пак едно си знае едно си бае.
Шестата язва: циреи върху хората и добитъка
„Тогава Господ каза на Моисей и Аарон: Напълнете шепите си с пепел от пещ и нека Моисей я пръсне към небето пред фараон; и пепелта ще стане прах по цялата Египетска земя и ще причини на хората и животните възпаление с гнойни циреи, по цялата Египетска земя“ (Изход 9:8,9). И даже египетските магьосници трябва да си вземат болничен, защото не могат да стоят пред Мойсей.
Седмата язва: жестока градушка
Градушка с огън, каквото Египет не помни, откакто съществува.
„След това Господ каза на Моисей: Стани утре рано, застани пред фараона и му кажи: Така казва Господ, Бог на евреите: Пусни народа Ми, за да Ми послужи. Защото този път Аз изпращам всичките Си напасти върху тебе, върху служителите ти и върху народа ти, за да познаеш, че в целия свят няма подобен на Мене. Понеже сега можех да вдигна ръката Си и да поразя теб и народа ти с мор, и щяхте досега да бъдете изтребени от земята. Но Аз ви пожалих, за да покажа на тебе силата Си и да се прочуе Името Ми по целия свят. Още ли се надигаш срещу народа Ми и не ги пускаш? Ето, утре около това време ще изпратя много тежък град, небивал в Египет, откакто се е основал до днес. И така, сега прати да приберат бързо добитъка ти и всичко, което имаш по полето; защото градушката ще падне върху всеки човек и всяко животно, което се окаже на полето и няма да се прибере вкъщи; и те ще измрат“ (Изход 9:13-19).
Гръм, град и огън. Реколтата е унищожена.
Истинска катастрофа! Страшно и невиждано! Катаклизъм от град, примесен с огън. Който е повярвал, се е спасил. Който не е повярвал, е понесъл последствията. „В цялата Египетска земя градушката изби всичко, което имаше по полето – и човек, и животно; градът очука и цялата трева по полето и изпочупи всички дървета по полето. Само в Гесенската земя, където бяха израилтяните, не удари град“ (Изход 9:25, 26). Само земята Гесен е пощадена. Явно язвите се стоварват избирателно!
Фараонът се произнася след бедствието и изглежда, че се е вразумил:
– Съгреших! Господ е прав, а аз и моите хора сме нечестиви. Стига вече с тези ужаси! „Помолете се на Господа, защото ми додея от тези ужасни гръмове и град; и аз ще ви пусна и няма вече да останете“ (Изход 9:28).
Но като вижда, че страшното минава, фараонът пак запява старата песен: Никъде няма да ходите!
Осмата язва: скакалците
Скакалците са осмата язва. Те изяждат всичко, което вихрушката е пощадила. Задава се икономическа криза: реколтата е унищожена, ще има глад!
Слугите на фараона се противопоставят на неговата стратегия: Каква е тая политика от тебе!
Пусни хората да послужат на своя Бог! Още ли не знаеш, че Египет загина
Фараонът търси компромис, като казва на Мойсей: Избери с кого ще отидеш!
Мойсей не се хваща на уловката:
– Не! Всички ще отидем!
Тук вече фараонът слага край на дипломацията и изгонва посланиците на Яхве от двореца. Даже ги заплашва:
– Внимавайте, защото зло има пред вас!
Деветата язва: тъмнина
Три дни тъмнина, която може да се пипа.
„Хората не се виждаха един друг и за три дни никой не можа да помръдне от мястото си, но в жилищата на всички израилтяни беше светло. Тогава фараонът повика Моисей и каза: Идете и се поклонете на Йехова; само овцете ви и говедата ви нека останат; а семействата ви нека отидат с вас“ (Изход 10:23, 24).
– Идете – все пак разрешава фараонът – Но без добитъка.
– Той ни трябва за жертви – не отстъпва Мойсей. – Няма да оставим тука нито едно копито!
Фораонът се изнервя и тонът се втвърдява:
– Махни се от мен! И се пази да не те видя. Защото, ако те видя още веднъж, си мъртъв.
Мойсей е недосегаем:
– Добре, щом казваш. Повече няма да видя лицето ти!
Най-страшното – десетата язва
Първите девет знамения завършват с противопоставяне на двама своенравни и упорити мъже – единият владетел на велика империя, а другият – водач на безимотни роби. След деветата язва фараонът и Мойсей си разменят груби и зловещи думи, студенина и презрение.
Бог обаче запазва завидно самообладание:
– Още една язва ще стоваря на фараона и после той ще ви пусне. И не просто ще ви позволи да си тръгнете, а ще ви прогони.
Знаменията от комари и мухи ескалират в нещо неизказано по-страшно. Затова намеква и странната инструкция на Бог: да вземат от египтяните скъпоценности на тръгване.
Мойсей сигурно се чуди защо Бог си мисли, че господарите ще дадат на своите роби подаръци от злато и сребро.
Това е само предисловието към Десетата язва.
„Моисей каза на фараона: Така говори Господ: Около полунощ Аз ще мина през Египет; и всеки първороден в Египетската земя ще умре – от първородния на фараона, който седи на престола си, до първородния на слугинята, която мели с ръчната мелница, и до всяко първородно от добитъка. И по цялата Египетска земя ще се нададе голям писък, какъвто никога не е имало, нито ще има вече такъв. А против израилтяните, против човек или животно, нито куче ще излае, за да познаете, че Господ прави разлика между египтяните и израилтяните“ (Изход 11:4-7).
Преди кръвопролитието Мойсей отправя последно предупреждение към фараона.
Сега той ще усети ужилването на язвата и ще отговори като човешко същество от плът и кръв, а не като божествена марионетка. В крайна сметка фараонът ще моли Мойсей и израилтяните да напуснат Египет, така че страданието му да свърши.
Царят на Египет, който се беше клел, че Мойсей ще умре, ако се осмели да му се мерне пред очите, побърза да намери стария си враг и да го моли за милост:
„Тогава фараонът повика Моисей и Аарон през нощта и каза: Станете и вие, и израилтяните, излезте изсред народа ми и идете, послужете на Йехова, както поискахте, подкарайте и овцете, и стадата си, както поискахте, и идете, и благословете и мен“ (Изход 12:31,32).
Египтяните също искат робите по-бързо да си тръгват. Защото си казват: Всички ние умираме!
Фараонът е луд от болка: Молете се и за мен!
Изходът, отлаган и очакван, най-после ще се случи!