Разходките на Мойсей

По мотиви на Изход 2:11-22

Първата криза на съзряването

„Когато Мойсей порасна, отиде при братята си.“ При това излизане от двореца, той вижда голямата картина на страданието и робството. Но и един конкретен случай: египтянин бие евреин. Разбира се това не е било извънредно събитие. Но за Мойсей е твърде много.

Принцът излиза от своя египетски пашкул. Той вижда страданието на своите братя и това поражда в него силно братско чувство. Тегли го да ходи сред тях, за да види какво се случва там. Текстът два пъти повтаря мотива за братството. Много интересно как младият Мойсей е проникнат от тази идея – все пак той е принц, как е започнал да се родее с робите?

Убий насилника

Как реагира Мойсей на побоя? Все едно, че бият брат му. Той се оглежда и вижда, че няма никой. Дали е търсил някой, който да повика на помощ? Или просто се е уверил, че няма кой да види какво се кани да направи? Не е ясно. Афектиран, Мойсей удря египтянина и го убива с един удар. Спонтанна реакция на несправедливостта. Яко е момчето, несъмнено! А и не може да се контролира много добре.

Коментаторите се опитват да го оправдаят. Разправят, че побойникът се е домогвал до жената на евреина и когато е бил разкрит, започнал да бие мъжа ѝ. Други са още по-радикални. Според тях езичник, който бие евреин, заслужава смърт – такъв е вътрешният закон на общността. Но едва ли Мойсей е знаел за тези порядки. Ако оставим спекулациите настрана, тук виждаме просто действията на възмутен от несправедливостта на робството млад мъж, който съчувства на своите братя.

И така, Мойсей много ясно разбира какво е направил. Затова не вика нито полиция, нито бърза помощ, но скрива трупа в пясъка.

Двама се карат, третият – губи

Мойсей пак излиза от двореца. И този път вижда двама евреи да спорят. Ама не спорят културно, а вече са се хванали за реверите и налитат на бой. Мойсей не подминава свадата. Какво точно е станало, не знаем. Но принцът отново реагира и се обръща към по-агресивния:
– Защо биеш ближния си?
Египтянин да бие евреин – робството обяснява всичко. Но братя да посягат един на друг – това е пълен абсурд!
Злобният кавгаджия не му остава длъжен:
– С какво право се месиш? Да не би да си против агресията? Все едно не знаем какво направи вчера? Или искаш да ме убиеш, както уби египтянина?

Опа! Мойсей разбира, че това, което е станало вчера, вече е ъндърграунд новина.

Ъндърграунд новина

Работата е известна. Как така? Ами египтянин бие евреин. Мойсей се оказва третият човек на произшествието. Оглежда се, няма друг. И той убива насилника. Естествено, докато Мойсей го погребва в пясъка, евреинът си плюе на петите. Той бяга, оставяйки своя благодетел сам да се оправя с трупа.

Очевидно за една нощ Мойсей се сдобива с голяма слава, защото евреинът разказва как се е отървал:
– Един богато облечен наш брат уби египтянина, който ме биеше.
Разбира се, не е задължително да е разказвал случката с възторг. Защото е опасно. Ако полицията разследва и намери виновника, може да обвини бития, ако не в убийство, то в съучастие.

На другия ден, когато новината вече се е пръснала, агресивният евреин притиска Мойсей:
– Ти какво, власт ли искаш? Решил си да играеш ролята на някакъв Робеспиер, борец против робството и потисничеството? А може и бунт да замисляш? Кой те е сложил да ни съдиш?

Ние от пост-комунистическото пространство добре знаем, че ако синът на голяма клечка извърши тежко престъпление, няма защо толкова да се крие. Ситуацията лесно може да се разреши с известен натиск над семейството на убития. Но в случая с Мойсей не става въпрос само за убийството. Макар че египетското правосъдие може да е по-добро от нашето, кой знае? Работата е там, че явно Мойсей претендира за някаква власт – да бъде началник и съдия на народа, което е бунт срещу фараона.
Естествено на фараона това не се харесва.

Мойсей иска да бъде втори Йосиф

Мойсей е подготвян да стане фараон. Неговата осиновителка – по-всяка вероятност това е Хатшепсут – иска да запази династията. Тя предпочита да осинови дете, отколкото да се омъжи. Божественото чудо се вписва идеално в египетските суеверия. Легендата за свещената река, която дарява син на принцесата.

Но планът се пропуква, защото порасналият Моисей се вижда като втори Йосиф. Той иска да направи добро на своите братя. Как? Като се възползва от служебното си положение и убива жесток надзирател, египтянин. Но постъпката му не е оценена като революционно дело от евреите, а като престъпление. Евреите не гледат на Моисей като на благодетел. Затова той трябва да бяга.
Освен това, планът му не сработва и по друга скрита причина, която по-късно ще стане очевидна. Добрите намерения на принца се разминават с интересите на Бог, Който не иска някой да укрепи народа Му в Египет, а да го изведе от там…

Бягство в Арабия

Фараонът търси случай да убие Мойсей. А той от своя страна своевременно се спасява с бягство и се заселва в близкия сателит на Египет – Мадиам. И така, Мойсей бяга в дълбоката провинция и се крие в пущинака сред пастирите. Дали се заселва там и един ден при кладенеца се случва нещо съдбоносно, или просто още по път в тази пустинна страна, където водата е кът, няма как твърде много да се отдалечи от кладенеца, дори и да иска?

Седемте сестри и кладенеца

Така или иначе, Мойсей е при кладенеца в точния момент. И там среща някакви прости овчари и седем момичета. Става дума за 7-те дъщери на местния свещеник. И те идват на кладенеца, за да напоят овцете на баща си. В онези времена това е била наистина тежка работа. За да напоят голямото стадо, момичетата пълнят всички поилки. И тогава идват простаците и ги прогонват.

Едва ли тези мъже са мадиамци, иначе щяха ли да правят мръсно на своя свещеник?
Има и друга версия. Говори се, че преди да дойде Мойсей, този свещеник е изоставил идолопоклонството си и е повярвал в Бога на евреите, затова е бил анатемосан в Мадиам. Но по-вероятно е овчарите да се чужденци, а както е добре известно, те не се отличават с висок морал. Овчарите гонят момичетата, които са извадили вода за стадата си, но трябва да чакат, докато мъжете си напоят стадата. После трябва да започнат всичко отначало – да вадят вода и да пълнят поилките, докато простаците се подиграват и ги притесняват.

Но не са познали. Защото Мойсей е на линия. А ние знаем, че той такива простотии хич не може да търпи. И разбира се, не подминава и тази ситуация. В нашия превод четем, че помага на сестрите, но оригиналният текст ползва силна дума – спасява ги. А после напоява овцете им.

Съмнявам се да е поговорил вежливо с овчарите, за да ги убеди да бъдат по-толерантни.
– Момчета! Къде са вашите обноски? Трябва да бъдем мили с момичетата.
По-скоро, е приложил някаква физическа сила. Ние вече знаем, че той така си прави, като се ядоса.

Защо оставихте човека? – покровителство за Мойсей

Момичетата се връщат при баща си, а той остава изненадан, че се прибират толкова рано. Тогава те му разказват какво им се е случило през деня и как един египтянин ги спасява от грубяните.

– Но къде е той? Защо оставихте човека?
Още ли не сте му благодарили? Не дай си Боже нещо да му се случи! А и такива герои не се срещат под път и над път. Повикайте го да яде хляб!

Предложението с хляба е свързано със сватба. Без друго човекът има 7 дъщери.
Да ти дадат хляб е също и покровителство.
И така, Мойсей се съгласява да живее под покровителството на мадиамския свещеник и той му дава Сепфора за жена. Това са законите на покровителството. Мойсей няма нужда вече да бяга и да се крие от фараона.

Пришълец – първородният син на Мойсей

Сепфора ражда син и Мойсей го нарича Герсам, което означава Пришълец. Такива са и мислите на бащата: Понеже станах пришълец в чужда земя.

Колко особено положение: Египтянин от еврейски произход в Мадиам. Отлъчен от народа, който е в изгнание, Мойсей попада в изгнание. Какво да очакваме от тази удивителна история? Библията тук приключва темата.
Но ние ще продължим да четем книгата Изход и да следваме нейния разказ.
Очаквайте продължение!