Спокойно! Има план!

По мотиви от Изход, 6 глава

Мойсей е избран и Бог е с него. Но всичко, което прави, все повече влошава положението. Не само неговото, но и на сънародниците му. В крайна сметка той отива да търси обяснение от Поръчителя на това гръмко обявено освобождение, което не се е помръднало и крачка напред.
– Защо ме изпрати мен? Ето на! Стана по-зле за хората!

В отговор Бог казва:
– Сега с очите си ще видиш какво ще направя на фараона. Задачата ти ще се увенчае с успех.

После – ни в клин, ни в ръкав – Той започва да говори за Своето име: Аз съм Господ.
Тук стои тетраграматонът – четирибуквеното име Яхве.
А преди, споменава мимоходом, се е откривал като Ел Шадай.

Тайната на имената

Ел Шадай е името, с което Бог говори на Аврам, Исак и Яков. То се среща предимно в книгата Битие. Ел означава Бог, а Шадай е пазещ границите, охраняващ. Бог е Този, който установява границите и отговаря за нормалното функциониране на този свят. И ние виждаме, че той не се разпада, въпреки страшните катаклизми – земетресения, цунами, наводнения. Защото всички фини настройки са в ръцете на Бог.

Шадай означава и женска гръд. Бог е Кърмилник. Кърмещият Бог, Който преминава границата между божественото и човешкото, за да ни дава живот.

Бог на плана, на установените срокове, на границите на обитаването и на мечтите. Бог на детството на човечеството.
Казват, че Ел Шадай е път, а Яхве – врата.

По Неговите думи, като Ел Шадай Бог се е откривал преди, но с името Яхве не се е откривал. Хората до този момент сякаш не са познали природата на това име, което се превежда – Аз съм, който съм, който е бил и който ще бъде. Значи Бог не живее във времето, а времето живее в Бога. Той е Вместилището на времето.

Това име на Бога ни открива идеята за план и замисъл. При всички други богове – гръцки, римски, африкански и прочие – един управлява реколтата, друг – лова, а трети – парите. Но никой от тях, например, няма план за развитието на селското стопанство в Гърция. Другите божества действат реакционно – веднъж потушават пожари, друг път ги палят, ако трябва. Реагират на ситуацията, но нямат никакъв план за този свят. И на тях, както на мен лично, им липсва времевата перспектива.

За разлика от тях, Всевишният казва за Себе Си, че Той е сътворил небето и земята и знае какво ще се случи от начало до край. Той не ни е направил, защото е имал повече свободно време и е искал с нещо да се занимава. Напротив, Бог винаги има план и замисъл.

И още в момента на планирането и мечтите, Бог сключва завет с израилтяните – „С тях Аз сключих Своя завет, за да им дам ханаанската земя, земята на тяхното странстване, в която те обитаваха като чужденци“ (4 стих).

Ще ви изведа, избавя, изкупя и взема

Нека си припомним, че евреите отиват в Египет като свободни хора. Но когато фараонът изпраща данъчни инспектори, които ги товарят с непосилни задължения, те задлъжняват, а после му стават роби. А Божият план е отдавна готов и чака точния момент:
– Аз съм Яхве; ще ви изведа изпод товарите на египтяните, ще ви избавя от робството ви под тях, и ще ви откупя с издигната мишца и с велики съдби. Ще ви взема за Мои люде, и ще бъда ваш Бог; и ще познаете, че Аз съм Господ, вашият Бог, Който ви извеждам изпод египетските товари (6,7 стихове).

Тук е Божият план в 4 стъпки на освобождение:
1. ще ви изведа;
2. ще ви избавя;
3. ще ви откупя;
4. ще ви взема за Мой народ.

Не просто в един момент Господ ще направи нещо. Става дума за процес. Удивителната сила на Бог е в това, че може да работи в този свят поетапно. Едно е да натиснеш копче и да стане чудо. Друго е да се научиш на процеса, който преобразява и води към избавление. Обещанието ще се сбъдне: „и ще ви въведа в земята, за която съм се клел на предците ви“.

Първият урок: Бог има план

И така, как отговаря Бог на въпроса на Мойсей: Защо ме изпрати?

Бог казва, че всяко нещо има своето време. Провалът в началото също е част от плана. Макар че водачът все още не го вижда по този начин. Все пак никой от нас в самия процес не може да види общата картина. Но така трябва да стане, защото Господ е Бог на замисъла. Той планира бъдещето и работи за него. Същевременно не е вълшебник, който изпълнява желания. Той е по-скоро Управител на света в съответствие със Своя дългосрочен замисъл и разписана програма.

Бог казва на Мойсей: Това не е последната серия. Това не е краят. Ти тепърва ще видиш. Още нищо не е свършило, за да правиш изводи. Първият урок, който Мойсей трябва да научи: Бог има замисъл. Бог има план. И не всичко става от първия път. Понякога провалът гарантира успеха занапред.

Мойсей предава Божието послание, но „поради утеснението на душите си и поради жестокото си робуване те не послушаха“.
Явно, когато на душата ти е тясно и си претрупан с работа, ти не можеш да разбереш.

Все едно пак не му се получава на Мойсей, а Бог продължава да иска да прави същото: „Влез при египетския цар Фараона и кажи му да пусне израилтяните из земята си“.
– Е, Господи, братята ми не ме чуха, та фараонът ли?

Бог запазва самообладание на поредната депресивна реакция и говори не само на Мойсей, но и на Аарон. Той ги инструктира като отбор. И е уверен: Вече ще ви чуят.

Проповедта на родословието

Изведнъж разказът прекъсва на най-интересната част, за да ни даде скучен списък с имена –Изход 6:14–28. Каква е целта?

„Ето родоначалниците на бащините домове синове на Рувим, Израилевия първороден: Енох, Фалу, Есрон и Хармий; тия са Рувимови семейства….“

След Симеон идва Левий, от чието коляно са Мойсей и Арон… Научаваме също, че Аарон взема жена от племето Юда, което означава съвместяване на свещенството и царството. И тук, при племето Левий, родословието спира и не отива по-нататък, както е обичайно. С това авторът ни казва: Ето вижте! Всичко е планирано и в нужното време се раждат Мойсей и Аарон.

Преди имаше някаква небрежност относно произхода на водача, злободневна историйка – един човек от племето Юда си вземе момиче от същото племе. А сега звучи различно – родословието ни говори, че има замисъл.

Още нещо. В този списък не виждаме наследниците на Мойсей, макар че той е главният герой сега. Освен това неговото раждане е описано, преди да се спомене изобщо за по-големия му брат Аарон. Да не говорим, че именно Мойсей го прави първосвещеник. Но занапред именно потомците на Аарон ще играят роля в историята. Свещенството ще бъде тяхно. Бъдещето е на Аарон. А Мойсей и неговите наследници ще се стопят в историята и ще изчезнат.

„Тия са същите Аарон и Моисей, на които Господ рече: Изведете израилтяните из Египетската земя, според войнствата им. Тия са, които говориха на египетския цар Фараона, за да изведат израилтяните из Египет; тия са същите Моисей и Аарон (26, 27 стихове).

Представете си това отношение. В момента, в който се раждате, вече сте нужни на Бога. В цялата история на вечността, в този оркестър от милиарди хора, вие идвате в света и вече имате конкретна роля в Божия план. Защото Господ е Бог на големия замисъл. И към деня на спасението и свободата води всичко преди него.