Точният момент за всеки проблем

„Има време за всяко нещо под слънцето“ – е казал мъдрият Соломон и е дал на света най-синтезираната концепция за управление на живота. Това е най-голямото изкуство – да направиш нещо не само добре, но и в точното време.

Всяка детска възраст има своите проблеми

Това с особена сила важи за децата ни. Отдалечаването от мъдростта на Соломон в която и да е от двете посоки може да има тежки последици за целия им живот.

Ако нехаем и пропуснем точното време за създаване на добър навик, за отучване от лош навик, за предаване на ценност, за създаване на отношение, това може да не се случи никога в живота им или да се случи, но на много по-висока цена.

Ако – обратното – водени от жаждата си да постигнем най-доброто, нашето дете да бъде „най“ във всяко отношение, ние го притиснем твърде рано да учи и усвоява различни неща, може да нанесем непоправими травми на психиката му, да го превърнем в бунтар или аутсайдер, да му „осигурим“ социални проблеми за цял живот.

Точното време за възпитанието

Точното време за всеки проблем

Така че, мъдростта на Соломон е изключително ценна, когато става въпрос за възпитанието на децата ни. Затова ние, добрите родители, често се питаме:

  • Дали е време да започне да учи чужд език?
  • Дали е време да започне да се облича само?
  • Дали е време да го науча да се моли?
  • Дали е време да му разреша да играе с дигитални устройства?
  • Дали е време да го оставя само да си избира приятели?
  • Дали вече разпознава емоциите на околните?

И търсим отговора притеснени, че може да пропуснем „златния“ момент.

Разбира се, колкото деца, толкова и „златни“ моменти. За едно дете е добре започне да свири на пиано още на три годинки, за друго – не по-рано от седем. Едно дете проговаря, още преди да е проходило, друго – чак след третия си рожден ден. Едно дете веднага и естествено се сприятелява с другите деца на площадката, друго е страхливо и стои настрана, каквото и да му говорим. Едно обича да го къпят, друго – не.

Но все пак, ориентири има. Не може да изискваме от двегодишно дете това, което ще искаме от него, когато стане на шест; и не е добре когато е на шест, то все още да няма умения, нормални за три. Така че… „има време за всяко нещо под слънцето“. Важното е да го разпознаем.