Интервю със Стефан Ганозов – учител на 2019
Стефан Ганозов е преподавател по рисуване в СОУ Пенчо Славейков вече 9 години. Всички ученици са от Столипиново. Болшинството са с турски майчин език и изповядват исляма.
Обичам професията си, децата ме зареждат. С тях може да се работи много леко и непринудено.
Иновативни класове и стенописи с вълшебни приказки
Видях снимки с класните стаи на второкласниците. Свежи, с пъстри перденца, пастелни стени и огромните стенописи на Стефан Ганозов с приказни герои – русалки, принцове и принцеси. И си спомних потискащата обстановка в училище, когато бях ученичка – сив цокъл и зелени чинове. А тук е просто приказно. И за това допринася и Стефан със своя талант. Направил е 11 рисунки за 2 години. Първо, шпаклова и боядисва стената да бъде като лист бяла хартия, а после рисува върху нея. Една рисунка отнема 5,6 дни. Училището кандидатства за статут на иновативно училище. Засега има само отделни паралелки. Методиката на обучение е по-различна. Децата работят в екип. Всяка от групите има лидер – по-будно дете, което тегли с примера си останалите. Приказната обстановка в място, където природата липсва и сградите са изкорубени, създава радост на децата и те идват с желание в клас.
Трудна среда
Стефан Ганозов: Реалността е различна от нашите очаквания. Първия ден видях това, което не исках да видя. Аз също имах предразсъдъци. Но после осъзнах, че тези хора живеят в различна среда от нашата. Още си спомням първия път, когато трябваше да търся ученик на адрес. Не го намерих лесно. На адреса отговаряха 5 семейства. Емран беше третогодник – три години повтарял. Родителите неграмотни. Хора и животни живеят заедно. Много трудна среда. Повечето родители са добронамерени, но не могат да респектират децата си да ходят на училище. Защото самите те не са учили, някои нямат и първи клас.
Чужбина, пари, мерцедес и сватба
Стефан Ганозов: В това общество успехът са парите. Да отидат в чужбина, Германия е любима дестинация. Да се върнат август месец с мерцедес и да вдигнат сватба – това е успехът за тях. За момчетата пределната възраст е 15, 16 години. После се засилва стремежът към реализация, да изкарват пари, а при момичетата идват бракът и женитбата. Миналата година моя ученичка избяга при любимия, въпреки несъгласието на родителите си и роди дете. Имах случай на бременна ученичка на 13 години. Видях я с дете на ръце, баща неизвестен – класическа схема.
Близо до децата, до техните проблеми
Стефан Ганозов: Мой ученик открадна инструмент от работилницата на училището. Понеже знам, че много от децата се занимават с обработка на желязо, веднага го свързах с това. Сигурно е искал да изкара някой лев. Взел го, но го досрамяло да го върне. И решил, че е по-добре да си остане у тях. Как постъпвам в такива случаи? Задавам въпроси. Нещата трябва да се обясняват на децата и да не им се вменява повече вина, отколкото трябва. Ключът към тях е приятелството. Те усещат лицемерието, формалността и презрението. Нещата се решават, когато си между тях. Ако имам 2 часа, ще им дам половин час от мен. За да постигнеш успех, трябва да дадеш малко повече от себе си.
Критика на системата отвътре
Стефан Ганозов: Ако бях министър, щях да върна някои неща от старата система – усвояването на учебното съдържание, методиката беше добра. Ние излизахме научени от училището и университета. За мен промените в системата на образованието идват от множеството правителства, които се смениха по време на прехода. Аз лично бих изместил фокуса върху преподаването и съдържанието. А той сега е в административната част. Страхотна отчетност. Това е огромна тежест – ограбва времето и силите на учителя за подготовка на учебния час.
Защо си струва да бъдеш учител?
Стефан Ганозов: Получавам съобщения по месинджър, често от Германия. Господине, как сте? Разказват ми какво правят, къде работят. Благодарни са! Кадир ми писа наскоро: Господине, благодаря, че сте ме научили на всичко. Отговорих му: Кадире, няма как аз да те науча на всичко. Той – животът ще те научи!