Рождество – Симеон зад кулисите на историята

Йосиф и Мария не могат да си поемат дъх от чудеса. Те виждат и говорят с ангели. Веднага след раждането идват овчари, появили се сякаш от нищото. Разказват им за звезда – пътеводител на мъдреци от далечни земи, които идват на крака в техния дом с тежки дарове. Но времето минава и чудесата пресъхват. Ден след ден Мария се грижи за новороденото, а Йосиф „реди” оскъдния семеен бюджет, че да вмести още едно гърло.

След Рождество - Симеон зад кулисите на историята
След Рождество – срещата на Симеон с Бебето Исус.

40 дни след Рождество

Еуфорията минава, но за сметка на това се налага да се изпълнят няколко досадни ритуала. Според еврейския закон, 40 дни след раждането всяка жена е длъжна да извърши специален ритуал за очистване, а всеки първороден син трябва да бъде представен в храма – нещо подобно на благословението на деца, което и ние правим.

Мария и Йосиф отиват в Ерусалим. Там нещата също не са розови. Службите се изреждат по един и същи начин. Първосвещеникът Каяфа управлява вече 30 години, а новият – Анна – е негов внук. Шуробаджанашка работа, както казваме днес. Извън храма управляват римляните. Евреите са роби в собствената си земя и нищо не подсказва, че ще настъпи някаква промяна. Това е служба като служба – без изненади, но и без особен ентусиазъм. Но неочаквано нещо става.

Рождество през очите на Симеон

В Ерусалим живее един човек, Симеон, на когото Бог е казал, че няма да умре, докато не види Месията. Чудесно обещание. Мъжът чака. Времето минава, той остарява, а Спасителят все още Го няма. И един ден Светият Дух му казва: „Иди в храма. Там ще изпълня това, което ти обещах – ще ти покажа Спасителя”. 

Симеон отива и какво да види? Един мъж, облечен с износени и закърпени дрехи. Личи му, че е бедняк. Това е Йосиф. До него стои опърпано дете. Не е Исус, говоря за Мария. По онова време жените са сключвали брак на около 15 години. Вероятно и двамата са били неграмотни. Освен това идват от Назарет – село с не повече от 400 жители. „Може ли от Назарет да излезе нещо добро?” – казва поговорката. Тези двамата носят на ръце дете, за което се знае, че е родено незаконно. Това означава, че в очите на хората Мария е жена без морални задръжки, не по-добра от една проститутка, а Йосиф е толкова глупав, че се жени за нея, макар да знае, че детето не е от него.

  • Тук ли да чакам да дойде Спасителя, Господи? – пита Симеон.
  • Няма нужда да чакаш, Той е пред очите ти – казва Господ.

Божието действие – скрито и разкрито

Това е истинското Рождество, чрез което Бог влиза в света. Не нашата идеалистична представа за него с ясла като удобна люлка със сладко магаренце и крава до него. Това е могъщото действие на Бога. И Симеон има очи, за да го види. Той отива при семейството, взема детето Исус на ръце и Го благославя

„Сега отпускаш, Владико, слугата Си в мир, според Своята дума. Защото очите ми видяха спасението, което си приготвил пред лицето на всички народи, светлина, която да просвещава народите, и слава на Твоя народ Израел”.

В лицето на това белязано като незаконнородено бебе Симеон вижда светлина, слава и спасението на целия свят. Кой по време на тази скучна служба в храма може да предположи, че след 2000 години над 2 милиарда души ще наричат Христос – Спасител, а себе си – християни!